Kilka lat temu kupiłem album Before photography. Painting and the Invention of Photography. Najprawdopodobniej
znalazłem ten - bardzo intrygujący - tytuł w bibliografii jednej z powszechnej
historii fotografii, którą wtedy czytałem. Jednak dopiero ostatnio zapoznałem się w całości z esejem wprowadzającym i jest to tekst, który bezwzględnie wymaga
omówienia na polskim gruncie.
Jego tytuł odnosi się do wystawy, która miała miejsce od 9 maja do 5 lipca
1981 roku w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Jej kuratorem był Peter Galassi.
W ciągu następnego roku okrążyła ona całe Stany Zjednoczone. Co ważne, otwarcie ekspozycji w MoMA
poprzedzone było długimi badaniami, a pierwsze refleksje zrodziły się prawie 20
lat wcześniej. W przedmowie do katalogu
Galassi pisze: "The idea for Before Photography began in
1963, when John Szarkowski was deeply impressed by a lecture by Heinrich
Schwarz, entitled Before 1839: Symptoms and Trends. [...] Mr.
Szarkowski, Director of the Department of Photography at this Museum, developed
the idea over a number of years, and in 1979 invited me to prepare the present
exhibition.".
Before Photography wyznacza nieczęste w
historii fotografii podejście. Akcentuje bowiem jej dość wtórny charakter wobec
XVIII i XIX-wiecznej estetyki. Galassi odnosi się w swej teorii do
myśli Ernsta Gombricha, dla którego w sztuce następuje ciągłe wymyślanie
podstawowych narzędzi obrazowania (nazwał je schematami). Skutkują one
powstawaniem kolejnych sposobów tworzenia iluzji rzeczywistości w sztukach
plastycznych. Jedna z takich zmian przygotowała grunt pod wynalezienie
fotografii.
Kurator wystawy wskazuje na początku swojego tekstu w katalogu na ciekawy
fakt, dotyczący historii fotografii. Wyścig w wynalezieniu nowego medium
mechanicznej rejestracji rzeczywistości nie był prawdziwym wyścigiem, zanim
wynalazek nie został na dobre upubliczniony. Dopiero wtedy, a więc w 1839 roku,
rozwój techniczny fotografii nabrał tempa. Galassi zwraca uwagę na znane, ale w
gruncie rzeczy zaskakujące fakty, związane z historią fotografii. Główne zasady
naukowe bowiem, które umożliwiają powstanie obrazu cechującego się mechaniczną
reprodukcją - optyczna i chemiczna - znane były długo przed oficjalnym przedstawieniem
wynalazku przez Daguerre'a przed Francuską Akademią Nauk. Zdaniem Galassiego
trudno wskazać jeden konkretny eksperyment czy wynalazek, który by wywołał "odkrycie"
fotografii. Być może takie spojrzenie osłabia trochę rewolucyjną moc, jaką
przypisuje się jej względem tradycyjnych metod obrazowania, ale myślę, że jest
w tym jednak wiele prawdy.
Before Photography akcentuje następujące
zmiany w przedfotograficznej estetyce:
z jednej strony powrót do malarstwa krajobrazowego, które zazwyczaj było dość
nisko klasyfikowane w hierarchii tematów sztuk plastycznych. Skutkowało to
odrodzeniem się realnego w twórczości
i spojrzeniu. Kładziono nacisk na rzeczywistość obserwowaną. Druga zmiana
dotyczyła perspektywy, którą przestano traktować jak - poddawaną autorskim
modyfikacjom - siatkę, która powinna wypełniać finalne dzieło. To malarz zaczął
szukać odpowiedniego miejsca, które pozwalało mu na pożądane ujęcie
obserwowanego tematu. Trzecim czynnikiem, który przyczynił się do zmiany w
stosowanej estetyce obrazowania, jest stosowanie szkiców, także olejnych, które
umożliwiały bardziej spontaniczną obserwację i dokumentację. Pozornie zwykła
rzeczywistość stała się dla artystów istotnym tematem. Mogli bowiem skupić się
na eksponowaniu własnego spojrzenia na realną rzeczywistość. Galassi podkreśla wprost: "The works appear to be
formed by the eye instead of the mind."
Zmiany te przygotowały grunt dla wynajdywania (ten akcentujący
procesualność termin chyba lepiej oddaje historię odkrycia fotografii) procesu
fotograficznego. Stanowiły podłoże dla niego i (przynajmniej w połowie XIX
wieku) poniekąd uzasadniały sens jego istnienia.
Esej ilustrowany jest przykładowymi obrazami. W głównej części katalogu
przedstawiono wybór 44 XVIII i XIX-wiecznych rysunków i obrazów (w tym dwie
panoramy) oraz 37 fotografii.
Od wystawy minęło ponad 30 lat. Podobna, zweryfikowana o zmiany, które
zaszły w estetyce i historii fotografii, bezwzględnie przydałaby się w Polsce.
Paolo Uccello, Polowanie, ok. 1460
Edgar Degas, Wyścigi konne lub Jeźdźcy amatorzy, ok. 1877-1880
Pierre-Henri de Valenciennes, Dach w słońcu, Rzym, ok. 1782-84
John
Constable, Studium pnia wiązu, ok. 1821
(?)
Friedrich
Wasmann, Widok z okna, ok. 1833
John
Linnell, Piec ceglany, Kensington,
1812
fotografie:
Gustave
Le Gray, Buk, ok. 1855-57
Fotograf
nieznany, Studium nieba, ok. 1865
Też mam tą książkę. Cała jest warta przeczytania, aczkolwiek wstęp skupia kluczowe myśli w niej zawarte. I zgadzam sie z Tobą - szkoda że jest praktycznie nieznana w Polsce.
OdpowiedzUsuńNa szczęście można ją kupić za grosze w każdej księgarni internetowej czy systemie aukcyjnym :)
Usuń